Jo no ho vaig viure. Igual que no viuré moltes altres coses. Però
si d'una cosa estic segur és que allò no que no he viscut sempre he
fet el possible per fer-me preguntes, donar una resposta per
comprendre i poder defendre la meua postura amb arguments.
De què estic parlant? Del franquisme. Quaranta anys després, encara
hi ha una ombra que s'allarga i que sembla no difuminar-se. Res té a
veure fa quatre dècades amb el 2015, quasi 2016. "Espanyols,
Franco no ha mort" és una frase que sorgeix, repetidament, en
moments en els quals algú -o molts- veuen -veig- que retrocedim en
el temps. És una frase protesta, potser un tant exagerada, però, i
si tenim en compte que després de tant de temps encara hi ha gent
jove que pensa que amb "Franco, això no passava"? Han
estat ells protagonistes per comprovar-ho? No. Quan diuen això no
saben què és veritablement el franquisme.
El franquisme ha estat motiu d'estudi des del primer dia que Franco i
companyia van decidir, amb la utilització de les armes, per tombar
la II República, de les poques democràcies que quedaven en peu
abans de la II Guerra Mundial. El franquisme encara, avui en dia, és
motiu de discussió. Per què? És una anècdota històrica? És
simplement un episodi històric més d'Espanya? No. Van ser quaranta
anys. Quaranta anys de sectarisme, manipulació-censura,
estraperlo-pobresa, morts-repressió, submissió, retrocés en
l'educació, etc...
Vaig "descobrir" el franquisme quan em vaig assabentar que
un oncle de la meua àvia havia estat assassinat el dia 3 de juny
l'any 1939, uns pocs mesos després d'haver-se acabat la guerra. La
llista de morts era llarga. I encara hi ha llistes per completar. En
Secundària, jo ja sabia que si arribàvem al tema del franquisme
donaria gràcies. De vegades, es passa per damunt la guerra civil tot
sabent que és l'última guerra contemporània que va viure este país
i que, a més, va servir com a camp de prova per a les potències
feixistes. Més endavant, la Universitat em va donar eixa espenta que
em faltava, i contestar aquelles qüestions sempre discutides que no
entraré en detall a analitzar-les com: va ser un règim totalitari?
O autoritari? El franquisme té una mena de les dos coses, però
pense que el pilar i la base fonamental va ser el
nacional-catolicisme.
Quaranta anys després, com és possible que hi haja gent que no
entén de sensibilitat humana cap a persones que han estat víctimes
d'una repressió-barbàrie? Com és que avui en dia hi ha gent que
creu que "fa falta mà dura" contra el que no es senta
d'ací o d'allà? Què se'ls passa pel cap argumentant que
l'Holocaust no va existir? Què els passa a certs partits per votar
en contra de mocions que condemnem en el franquisme? Com és possible
que Esperanza Aguirre dubte sobre un règim que es va carregar la
democràcia? Però ella no es sent la més demòcrata-liberal del
món? Què els passa pel cap quan algú diu que eixes persones que
volen saber on estan «soterrats» els seus familiars ho fan per
traure diners? Però no es tracta de persones, de saber la veritat?
Què hi ha mal en eixe aspecte?
S'obrin ferides? Es tanquen ferides? Quan els historiadors pretenen
explicar els fets ho fan pensant en donar els arguments necessaris
perquè la resta comprenga, es pregunte, prenga consciència. L'historiador, per tant, fa memòria de fets passats.
Per últim, els recomane un llibre que he començat a llegir: «Españoles, Franco ha muerto». No és una història sobre el franquisme, com diu Justo Serna, és un assaig ple d'ironia i d'humor. Tanmateix, hi ha una serietat impossible d'evitar.

Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada